Dag 2 in Györ! - Reisverslag uit Győr, Hongarije van Milou Hendriks - WaarBenJij.nu Dag 2 in Györ! - Reisverslag uit Győr, Hongarije van Milou Hendriks - WaarBenJij.nu

Dag 2 in Györ!

Door: Milou

Blijf op de hoogte en volg Milou

14 Mei 2013 | Hongarije, Győr

Vandaag stond ‘Special Education’ op het programma. Beter bekent als het speciale onderwijs in Nederland. Maar dit was niet zomaar een school. Op deze school zitten namelijk heel erg veel kinderen van de zigeuners ( in Hongarije heten deze de Roma’s). De ouders van deze kinderen hebben geen opleiding gevolgd en hebben hierdoor ook geen werk. Daarnaast spreken zij een andere taal dan de rest van Hongarije. Dit zijn allemaal punten waar deze school rekening mee moet houden.
De dag begon in, ik schat, groep 4-5. Net als in Nederland is het zondag en maandag Pinksteren hier. Dit wordt hier erg uitbundig gevierd en daardoor stond er muziek op het programma! De muziekjuf had een hele doos vol trommeltjes, tamboerijnen, castagnetten, etc. Voordat de kinderen naar de doos mochten gaan werden wij als studenten eerst welkom geheten door de kinderen. Ze moesten allemaal achter de stoel staan en met het gezicht naar ons toe draaien. Ik weet niet precies wat ze zeiden, maar ik denk dat dit iets was als ‘welkom’ en ‘goedemorgen’. Daarna mochten de kinderen een instrumenten kiezen uit de doos. De juf had een powerpoint geprojecteerd op het smartboard waar verschillende liedjes met tekst op geprojecteerd stond. Het valt mij op dat de klassen voor Nederlandse maatstaven armoedig uitzien, maar er hangt in ieder lokaal wél een smartboard zoals we die ook in Nederland hebben! Op een gegeven moment was er een vrolijk liedje op youtube met verschillende dieren. Het was een leuke melodie en de kinderen vonden het enig! Je gelooft het misschien niet, maar wij hebben met alle meesters en juffen uit Nederland uit volle borst mee gezongen. We hadden alleen geen idee waar we nu precies over hadden gezongen. Gelukkig wilden onze tolk dit kort en krachtig vertellen. Groep 7/8 even niet lachen, maar jullie stagiaire heeft heel hard een koe, een big en nog een aantal dierengeluiden na gedaan. Nu zul je denken, die geluiden maak je toch in elk land hetzelfde? Een koe zegt toch boe? Nou niet dus! De kinderen vonden het prachtig om te zien dat wij met hen mee zongen.
Daarna werd er een nieuw lied aangeleerd. De juf zong het voor en de kinderen moesten luisteren. Daarna moesten zij tellen hoe vaak er iets in dat lied voor kwam. Helaas weet ik niet wat dit was, aangezien de gehele les in het Hongaars was. Daarna mochten de kinderen met de juf mee zingen. En ten slotte mochten ze het lied in een kring zingen. Twee juffen van de pabo sprongen meteen op om ook deel te nemen aan deze activiteit.
De les was eigenlijk voorbij, maar toch wilde mijn meester nog even “boom-snap-clap” met deze kinderen uitvoeren en de Russische tafeldans. Ja, groep 7/8 we krijgen het nog druk met al die activiteiten! De Russische tafeldans was een enorm succes, één van de juffen van deze school vroeg meteen hoe het lied heette om het nog een keer na ons bezoek te kunnen uitvoeren! Daarna was het tijd om af te sluiten en kregen we allemaal een bloemetje van de kinderen. Zelfs beer!!
Toen was het tijd om naar een andere klas te gaan. Ook daar stond muziek op het programma! En dames en heren uit groep 7/8 die hiphoppers uit jullie klas kunnen nog heel veel leren van die Zigeuner kinderen! Ik heb een filmpje gemaakt van de ‘Zigeuner dans’ waar heel duidelijk op te zien is hoe zij bewegen. Echt onwijs knap! Na muziek kwam knutselen. De groep werd in tweeën gesplitst. Één groep ging aan de slag met wol. Van wol ‘weefden’ zij een boom om gespannen draadjes en tekenden vervolgens een huisje ernaast. De andere groep kreeg een vel papier en moesten lijnen trekken met lijm. Op de lijm moesten zij zout strooien om er vervolgens heel voorzichtig met waterverf overheen te gaan. Het zout slurpt de verf op , waardoor je echt alleen de lijn van de lijm gekleurd krijgt. Ook dit werden mooie kunstwerken (bekijk de foto’s maar!).
Ook zag ik een traditie die wij in Nederland niet kennen. De juf pakten een vaas met bloemen en trok er een bloem vanaf. Ze scheurden de bloemblaadjes van de steel af en liet deze in het water vallen. De traditie was om handen en gezicht in dit water te wassen. Wanneer je dit deed was je beschermt tegen ziektes. Nu weet ik niet of dit helemaal waar is, maar ik vond het een hele mooie gedachte om de lessen mee af te sluiten.
Na deze lessen hadden we nog een gesprek met de directrice. Zij sprak Hongaars maar er was een mevrouw die dit weer kon vertalen naar het Duits (krik ik deze taal ook weer een beetje op!). De directrice vertelde dat de school werkt met een bepaalde methode, daar zal ik niet heel diep op in gaan. Toch vertel ik kort de belangrijkste punten.
Om een duidelijk beeld te krijgen van een nieuwe leerling wordt er een afspraak gemaakt waarbij een psycholoog, iemand van bureau jeugdzorg, de ouders en de directrice bij aanwezig zijn. Met deze groep mensen worden alle aandachtspunten van het kind door gesproken. Op deze manier krijgt de school een duidelijk beeld van elke leerling, zodat zij hem/ haar op de juiste manier kunnen helpen.
Daarnaast, als de kinderen echt naar school gaan, kunnen ze virtueel geld verdienen. Dit kunnen ze doen door zelfgemaakte doelen te behalen óf (vanaf de vijfde klas) klusjes/ werkjes uit te voeren. Deze klusjes zijn na school en/of op zaterdag. Op deze manier worden de kinderen gestimuleerd om toch te werken (omdat ouders dit vaak niet doen). Wél worden de ouders bij het werk betrokken door net als de kinderen een contract te tekenen. Wanneer een leerling wil komen werken na schooltijd of op zaterdag (denk aan: bladeren vegen, bankjes verven, etc) moeten zij een solliciteren en op een officieel gesprek komen. De ouders komen mee en ondertekenen ook dit contract. Op deze manier tekenen zij er voor dat zij de kinderen stimuleren om op tijd te komen en het werk netjes af te leveren. Met de virtuele punten kunnen kinderen spulletjes kopen zoals bijvoorbeeld een voetbal.
De directrice vond het ontzettend leuk dat wij naar deze speciale basisschool waren gekomen en bedankte ons voor het bezoek en de interesse.
Dit was voor mij een hele indrukwekkende morgen. Een speciale basisschool had ik in Nederland al eens gezien, maar als je ziet hoe de kinderen hier zijn schrik je toch. Ze kennen geen schaamte en stapten ook gewoon op ons af en begonnen in het Hongaars van alles te vragen aan ons. Daarnaast vonden ze de iPhones waar wij foto’s mee maakten erg interessant en pakten deze om eens even op alle toetsen te drukken. Hier aan merk je dat zij uit een hele andere cultuur komen. Wij vragen dit netjes, maar zij doen gewoon wat ze willen!
Na het bezoek aan de basisschool hadden we even de tijd om wat te eten. Het was lekker weer dus dit werd (helaas) een terrasje.
Daarna werden we verwacht bij de Universiteit van Györ. Van daaruit liepen we naar een Museum over de geschiedenis van Györ. Helaas moest dit allemaal wat sneller dan gepland, waardoor ik niet meer precies weet wat er allemaal is verteld (het is ook al laat!). Gelukkig hebben we een foldertje gekregen waar alles in staat zodat ik me dit thuis rustig kan nalezen.
Als laatste werden we ontvangen door de directrice van de Universiteit. Ze vertelde over alle opleidingen die er waren in en om Györ. Helaas had Györ te maken met een krimp aan studenten. Dus groep 7/8, lijkt het je wat om in Hongarije te studeren? Ga dan snel Hongaars leren en kom hier naar toe! Ze verwelkomen je met open armen! De faculteiten waar ik tijdens deze reis mee te maken heb is: Education en Art. De studenten van deze opleidingen begeleiden ons tijdens alle activiteiten hier in en om Györ. Maar er zijn er nog veel meer die ik even in het midden laat voor nu!
Morgen staat Boedapest op het programma! 6 uur gaat de wekker om weer frips en fruitig aan deze (wellicht) zonnige dag te beginnen!
Tot morgen!

• 15 Mei 2013 - 00:27

Truus Van Gestel:

Hoi Milou
    Wat een uitgebreid verslag! Net of we er zelf bij zijn geweest!
    Zo krijg je nog leuke tips voor een teken-knutselles!
    Ik lees je verhaal van de Roma's met veel plezier. Je merkt wel
    dat het een heel andere cultuur is.
    Voor morgen weer veel plezier!
    Groet,
    Truus ( en truste na deze dag)

• 15 Mei 2013 - 06:55

André:

Goedemorgen!
    Weer een mooie weergave van de dagelijkse praktijk.
    Door het lezen van je verhalen krijg ik een goed beeld van de school waar je bent.
    Helaas lukt het niet om met Skype elkaar te spreken.
    We houden het bij 'tikken'.

Groeten en een prettige dag,

André