Boedapest - Reisverslag uit Győr, Hongarije van Milou Hendriks - WaarBenJij.nu Boedapest - Reisverslag uit Győr, Hongarije van Milou Hendriks - WaarBenJij.nu

Boedapest

Door: Milou

Blijf op de hoogte en volg Milou

15 Mei 2013 | Hongarije, Győr

Jeeeeej! Vandaag ging de wekker weer om 6 uur af, maar dit keer met een leuke reden. Boedapest stond op het programma! Om half 8 moesten we ons verzamelen in de lobby van het hotel. Daar werden we al opgewacht door drie studenten die ons tijdens deze trip gingen vergezellen. Sara konden we al van afgelopen maandag. Zij ging met ons mee naar de volksschool. Daarnaast was er nog een meisje wat ‘Education’ studeerde en een meisje wat in het derde jaar van de opleiding ‘Toerisme’ zat.
Vol goede moed vertrokken we richting het station om daar ‘de Railjet’ te pakken naar Boedapest. De Railjet is eigenlijk net als de TGV. Alleen rijdt deze van Duitsland naar Hongarije. Van Györ naar Boedapest is 1,5 uur reizen met de trein. Om 10 uur arriveerden we op het station van Boedapest.
Even een klein stukje theorie! Boedapest is een stad wat uit twee delen/ gebieden bestaat. De Donau splitst deze op. Het ene deel is “Boeda” en het andere deel heet “Pest”. Vandaar de naam!
Vanuit het station pakten we de metro naar “Boeda”. Boeda ligt op een berg en in dit deel ligt het paleis van de president. Natuurlijk even een foto van gemaakt. Toen we verder liepen zagen we twee wachters voor hun hokje bij de ingang staan. In eerste instantie maakten we van hen op afstand een foto. Maar het jeukte enorm om even met hen op de foto te gaan, of te kriebelen, of het geweer eens uit te testen. We kozen toch maar voor het eerste! Daarna trokken we verder, want om de hoek had je een prachtig uitzicht over het deel “pest”! Natuurlijk hebben we daar de nodige groepsfoto’s gemaakt en van het uitzicht genoten. Het laatste wat we daar gingen bekijken was een enorm gebouw, de Burcht waar nu een museum in was. We hebben dit museum niet bezocht. Het gebouw op zich was ook al de moeite waard! Als laatste liepen we een stukje naar beneden. Hier lag een hartstikke mooie kerk met een gekleurd dak. De laatste stukjes van het gebouw werden gerenoveerd. Toch waren de meeste stellages al weg, zodat je kon zien hoe die kerk er uit zag.
Ondertussen was het al 12 uur geworden en hebben we bij een lokaal winkeltje een broodje gekocht en opgegeten. Hierna vertrokken we weer met de bus terug naar het metrostation. De bussen lijken helaas weinig op die van de Veolia. Ze lijken wel in tweeën gesplitst en uit de oorlog te komen. Wanneer de buschauffeur het gas intrapte om te vertrekken kwam er een hele zwarte rookpluim achter onder de bus vandaan! AJ! Maar daar maken de Hongaren zich niet druk over en wachten rustig totdat zij bij de juiste halte waren aanbeland. Bij het metrostation moesten wij er uit om naar het deel “Pest” te gaan. Dit ligt aan de andere kant van de rivier de Donau en een stuk lager. Op dit stuk ligt bijvoorbeeld het Parlement. Een prachtig gebouw, maar helaas ook geen tijd om dit te bezoeken. Wél hebben we een kijkje genomen in de “Opera”. De naam zegt het al, een theater waar Opera’s worden opgevoerd. We mochten even een kijkje nemen in de hal en deze was prachtig. Alles wat je zag was óf marmer óf schilderingen op de muur. De grote kroonluchters maakten het geheel af.
En ja, deze reis staat een beetje bekend om de onverwachte gebeurtenissen. Zo nam Laszloo, onze contactpersoon hier in Hongarije, ons nog mee naar een ander gebouw (muziekgebouw). Dit vond ik best wel een heel strak, apart gebouw! Zo strak heb ik het nog nooit gezien. De muren van het gebouw deinden zelfs een beetje heen en weer door de wind. Raar? Klopt! Het hele gebouw stond in de steigers en om toch te laten zien hoe het er uit zag, hadden ze doeken voor de steigers gehangen! Tjah, zo begon onze vrije tijd sneller dan verwacht.
En wat gaan vrouwen altijd doen wanneer zij in een grote stad verblijven met winkels? Inderdaad, Shoppen!! Dit hebben we de rest van de middag dan ook gedaan. ’s Avonds hadden we nog in het ‘Hard Rock’ cafe gegeten.
Om 19.10 hadden we (de laatste) trein terug naar Györ. Hier kwamen we rond half 9 aan op het station. We namen afscheid van de studenten en maakten afspraken voor morgen.
Beer is vandaag ook weer mee gegaan! Hij had zijn eigen plek in de trein en heeft zelfs even tijdens het shoppen gekeken voor zichzelf. Helaas hadden ze zijn maat niet erbij. Misschien heeft hij meer geluk in Wenen!
Morgen moet ik weer mijn koffer gaan inpakken (meer opruimen, want hij puilt uit!). Om half 10 gaan we weer met alle meesters en juffen terug naar Wenen om hier donderdag en vrijdag te verblijven.
Zoals jullie lezen, groep 7/8, heb ik een strak programma. Ik had jullie beloofd om te kijken of skypen mogelijk was, maar ik ben telkens pas rond 5 of nog later terug in het hotel. Daarom gaat het mij niet meer lukken om dit voor elkaar te krijgen. Wél mogen jullie gerust een reactie plaatsen met vragen e.d. en probeer ik die nog te beantwoorden. Als er nog vragen zijn over de basisscholen hier hoor ik deze graag! Vrijdagmorgen bezoek ik mijn laatste basisschool in Wenen voordat ik weer in het vliegtuig terug naar Nederland stap.
Güten Nacht (om alvast in de stemming voor morgen te komen!)!!

• 15 Mei 2013 - 23:19

Truus Van Gestel:

Hoi Milou
    Zo te lezen heb je vandaag wat cultuur van Boedapest opgesnoven!
    Mooie foto's van de stad en BEER in de trein!
    En nog genoeg tijd gehad om te shoppen zo te lezen!
    Gezellig toch?
    Wat boffen jullie met het weertje! Op de foto's zie een strak blauwe lucht!
    En morgen op naar WENEN! Ben benieuwd naar jullie activiteiten.
    Moeten jullie ook zelf gaan lesgeven?
    Slaap lekker! En geniet van deze mooie indrukken!
    Truus.