Dag 1 in Györ! - Reisverslag uit Győr, Hongarije van Milou Hendriks - WaarBenJij.nu Dag 1 in Györ! - Reisverslag uit Győr, Hongarije van Milou Hendriks - WaarBenJij.nu

Dag 1 in Györ!

Door: Milou

Blijf op de hoogte en volg Milou

13 Mei 2013 | Hongarije, Győr


Wat een heerlijke zonnige dag was het vandaag! Het begon allemaal om half 9 in het hotel. Daar kwam een meneer ons ophalen om naar een zogenaamde ‘Volksschool’ te gaan. Dit is een basisschool waar kinderen vanuit de betere milieus van Györ naar toe komen om daar onderwijs te krijgen.
We liepen te voet er naar toe en troffen in het park Peter en Sará. Zij zouden ons in de basisschool begeleiden naar alle juiste lokalen. Bij binnenkomst maakten we eerst kennis met de directrice. Zij heette ons welkom en vertelde wat de bedoeling was van deze morgen. We moesten ons in drie groepen opsplitsen, zodat we allerlei verschillende lessen konden volgen. Ja, de basisschool is in Hongarije al een soort middelbare school. Kinderen lopen naar het lokaal om daar een les Engels of Aardrijkskunde te volgen. De docenten blijven in het lokaal om iedereen te verwelkomen. Daarnaast blijven de kinderen in Hongarije tot hun 14e - 15e levensjaar op de basisschool. Als het een goede leerling is mag hij naar het gymnasium om vervolgens door te stromen naar de universiteit. Deze route is echter alleen voor de aller slimste weggelegd! Voor de andere leerlingen is er een andere weg die zij kunnen bewandelen op een lager niveau. Dus groep 7/8, hier in Hongarije hebben ze géén CITO-toetsen! De leraren kijken naar het niveau van het kind en bepalen vervolgens waar hij of zij naar toe gaat. Lijkt mij erg relax vergeleken met drie dagen zwoegen in Nederland!
Ik mocht als eerste gaan kijken bij een Engels les. De groep die in het lokaal zat kwam uit drie verschillende jaargroepen (dus uit groep 6, 7 én 8 in Nederland). Ze noemen het clustergroepen. Dit zijn groepen waarvan de leerlingen op hetzelfde niveau zitten. Het was voor de kids de eerste les na het weekend (waarin het vrouwenhandbal Europa League heeft gewonnen en er ook nog iets gewonnen had met voetbal, sorry jongens, weet niet meer welke ploeg dit was!). Daarom begon de juf te vragen hoe het weekend was geweest. Alles was in het Engels en de leerlingen gaven ook in het Engels antwoord. Daarna pakte ze heel geheimzinnig plaatjes vast en begon er iets over te vertellen. De leerlingen moesten in het Engels raden wat het poppetje op de tekening aan het doen was. Maar niet alleen dat werd besproken. De kinderen moesten nog iemand die zij kenden in het hoofd nemen en deze vervolgens (met behulp van A4’tjes op het bord) zo goed mogelijk beschrijven. Dus, welke kleur haar, ogen, broek, T-shirt, etc. Hierna was het onze beurt! We hebben namelijk niet voor niks die mooie paspoorten gemaakt groep 7/8?! Ik ging bij een groep jongens zitten en heb verteld over jullie! Dat er ook een aantal meiden voetballen en dat handbal ook wordt uitgeoefend in mijn stagekla, etc. Dat vonden ze maar raar. Hier in Hongarije vinden ze kanoën en kajakken erg leuk. Eigenlijk alle sporten waar water bij komt kijken, behalve zwemmen. Dat is in Györ niet zo populair (maar wel in de rest van Hongarije). Trouwens, de kinderen begonnen me uit te lachen toen ik Györ uitsprak. Dus heb ik meteen naar de juiste uitspraak gevraagd, ik had namelijk met professionals te maken, nietwaar? De uitspraak is als volgt: j-u-r, allemaal met een korte klank. Daarna hebben we de paspoorten besproken en samen de Hongaarse paspoorten ingevuld! Dit vonden ze erg leuk om te doen. Maar ze vonden het wel lastig om aan jullie, groep 7/8, een vraag te stellen. Want ja…wat vraag je Nederlandse kinderen nu eigenlijk? Voor groep 7/8 een vraag, voor mij een weet!
Na Engels mochten we met alle 15 studenten en Luc en Bas (extra meester) met een groep de gymles verzorgen. Dit hebben we muzikaal opgevuld! Een aantal dingen ga ik met jullie doen als ik terug kom. Zo hebben we bijvoorbeeld “boom-snap-clap”, “de 7”, en “Chi chi wah” uitgevoerd met de kinderen. Allerlei activiteiten waarbij muziek en beweging om de hoek komt kijken. De tijd vloog voorbij en de kinderen hadden genoten. Lijkt me ook geweldig om 17 Nederlandse meesters en juffen vrolijk te zien zingen, mee klappen of mee bewegen.
Na de gymles/ muziekles was het weer tijd voor serieuzere zaken. Aardrijkskunde stond voor mij op het programma. En jawel, deze les was helemaal in het Hongaars! Maar dames en heren, ik wist precies wat ik moest doen als ik een kind uit deze klas zou zijn geweest. De juf maakten namelijk alles op zo een leuke en lieve manier duidelijk dat je wel móést luisteren naar haar. Voordat de les begon kwamen twee meisjes heel zenuwachtig naar ons toe gelopen. Peter vertelde ons dat zij zich graag wilden voorstellen aan ons. Onze reactie was schijnbaar zo vrolijk en uitnodigend dat de hele klas naar ons toe gevlogen kwam! Iedereen wilde wel een handje geven aan die rare meesters en juffen uit Nederland! Toen begon de les. Er stonden twee kinderen op en kwamen naar voor gelopen. Haalden diep adem en zeiden vervolgens iets op. Iets van een versje leek het in eerste instantie. Later bleek dit iets te zijn om te zien of iedereen er was. En hierna begon de les. De topografie van Hongarije stond op het programma. Één gebied van Hongarije werd deze keer besproken en gelukkig was dit het gebied waarin Györ ligt. Elk groepje kreeg een groot bruin blad. Daar werd de kaart van Hongarije opgeplakt en vervolgens zochten en maakten leerlingen van alles om erbij te plakken. Alles mocht gebruikt worden, maar helaas geen computer en printer, want die hebben ze daar niet. Maar dit was geen enkel probleem voor groep 5. Ze gingen als muisjes aan de slag en de juf zette Hongaarse muziek op. Er werd heerlijk rustig gewerkt. Aan het eind van de les werden drie posters besproken en wat bleek? Deze Engeltjes wisten echt álles! De juf was zo trots als een pauw!
Na de les kwamen we in de hal bij elkaar en werd er afscheid genomen van de directrice. We hadden even pauze en konden iets gaan eten in de kantine van de Universiteit. Pasta, soep en een flesje drinken voor maar €2,70 (omgerekend). Later bleek dat alles hier ontzettend goedkoop is.
Om kwart voor twee werden we weer verwacht om samen met nieuwe Hongaarse studenten/ juffen en Peter ( die ons ’s morgens ook had begeleid) een wandeling door Gyór te maken. Bij de foto’s kun je zien hoe deze stad er uit ziet! Het was ontzettend leuk, maar ook vermoeiend. Van wandelen krijg je dorst en dus moest er wat gedronken worden. Helaas moest dit ergens heerlijk in het zonnetje gebeuren aan het water! Ja, ik heb het hier ontzettend slecht zoals jullie kunnen horen!
Rond vier uur vonden we het wel genoeg, we wilden geen tomaten worden. Dus liepen ik met twee andere meiden terug naar het hotel. We waren toch wel erg benieuwd naar het winkelcentrum tegenover het hotel! Nadat we onze tassen op de kamer hadden gedropt zijn we daar maar eens gaan kijken. Maar van shoppen krijg je weer honger dus zijn we naar het centrum gelopen om daar iets te gaan eten. Echte Hongaarse….schnitzel…ahum, bijna dan. Hij was wel erg lekker en grooooot. Hierna ben ik met de meiden terug naar het hotel gewandeld om weer voor jullie een nieuw verslag met foto’s te schrijven!
En beer! Ik weet niet hoe hij het heeft gedaan maar hij lag vanmorgen in mijn bed. Hij is mee gegaan naar de school en heeft zich goed geamuseerd! Hij werd overspoeld door kusjes van de kinderen uit groep 5. Bij Engels werd hij ook erg hartelijk ontvangen! Ik weet niet hoe hij het doet, maar de kinderen vinden hem helemaal geweldig. Hij gaat morgen dus weer gezellig met mij mee!
Tot dan!!

  • 13 Mei 2013 - 22:49

    Cyril:

    Leuk om te lezen! Wel heel zwaar programma ;)

  • 13 Mei 2013 - 22:50

    Truus Van Gestel:

    Hoi Milou
    Wat een super verslag! Leuk dat je Sjoe sjoe wa sjoe sjoe wa wa hebt
    gedanst met de kids! Dit deed ik ook met mijn groepje op school.
    Leuk om te ervaren dat je ondanks de vreemde taal toch met elkaar
    kan communiceren.
    Heerlijk toch zo'n winkelcentrum tegenover je hotel!
    Ik hoop dat jullie morgen weer een zonnig en leerzaam dagje
    tegemoet gaan.
    Voor straks TRUSTE!!
    Truus

  • 13 Mei 2013 - 23:01

    Truus Van Gestel:

    Hoi Milou
    Nu heb ik ook je foto's bekeken!
    BEER vinden ze wel leuk zo zien. Mooie stad !
    Geniet ervan!
    Groet,
    Truus

  • 14 Mei 2013 - 07:02

    André:

    Veel succes, het is niet makkelijk maar wel boeiend!

    Groeten,

    André

  • 14 Mei 2013 - 07:16

    Truus Schuffelen:

    Dag Milou,

    Wat leuk dat je in een ander land gaat bekijken hoe het onderwijs is ingericht. Een fijne, leerzame maar ook leuke week gewenst. Hopelijk hebben jullie wat tijd voor sight-seeing.

    Heel veel groetjes, Truus.

  • 14 Mei 2013 - 15:49

    Iris Lemmens:

    Hoi juf Milou,
    Geniet nog maar van die paar daagjes want ze zijn zo weer om (dat merk ik op school).

    groetjes Iris

  • 14 Mei 2013 - 17:46

    Rob Bertram:

    Hoi Milou,

    Leuk om te lezen!!!
    Leer ze... en natuurlijk ook een beetje genieten.

    Groet Rob

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Milou

Van 12 mei t/m 17 mei reis ik naar Györ én Wenen. Hier schrijf ik al mijn belevenissen die ik ga meemaken tijdens deze reis.

Actief sinds 05 Mei 2013
Verslag gelezen: 634
Totaal aantal bezoekers 6067

Voorgaande reizen:

12 Mei 2013 - 17 Mei 2013

Study Visit

Landen bezocht: